שינויים בתקינה ובמכס על המזגנים הפכו את טכנולוגיית האינוורטר לדבר הקר הבא בישראל. מזגני אינוורטר שהיו עד לאחרונה נחלתם של בעלי אמצעים בלבד, הופכים למוצר צריכה בסיסי. נפגשנו לשיחה קצרה עם כמה מומחים שלנו, במטרה לערוך לכם היכרות קצרה עם טכנולוגיית האינוורטר, וחזרנו גם עם טיפים מבפנים לבחירת המזגן הנכון.
בכל קיץ אתם מרגישים שחם יותר וזו לא רק תחושה. ניתוח הנתונים שמפורסמים ע"י השירות המטאורולוגי בשלושת העשורים האחרונים מעלה שמספרם של ימי החום הקיצוניים הכפיל ואפילו שילש את עצמו ב-30 השנים האחרונות.
ככל שהקיץ יותר משתולל בחוץ, בתוך הבית פנימה אנחנו רגילים כבר לרעש הלבן של נגינת מנוע המזגן. פסקול שמלווה אותנו בכל שעות היום ואפילו בלילות כשמדובר על יולי-אוגוסט.
אולם הקיץ הזה יש בשורה בזכות שני צעדים ששינו מקצה לקצה את האופן שבו הישראלים צורכים מיזוג אוויר. לא עוד תלות במזגני On/Off בלבד ומעבר עקבי למזגנים בטכנולוגיית האינוורטר המתקדמת.
הצעדים שטרפו את הקלפים
השינוי שלנו מתחיל בספטמבר 2022 עם רפורמה שאימצה את התקינה האירופאית בייבוא מוצרי חשמל ובכללם מזגנים. הרפורמה קבעה, בקיצור, שמוצרים מסוימים בעלי תקינה אירופאית לא צריכים לקבל גם תקינה ישראלית כשהם נוחתים בארץ. היא גילמה בחובה חיסכון רב במוצרים ובחלפים עבור היבואנים, והחיסכון הנ"ל מגביר את התחרות ומתגלגל לפתחם של צרכני הקצה. אתם.
לא עוברים מספר חודשים ושוק המזגנים מקבל דחיפה נוספת והפעם באופן ספציפי. ביוני 2023 משרד האוצר מוסיף עוד הקלה ומסיר את המכס על המזגנים בישראל שעמד על 12%. צעד שעלותו לטובת האזרח הוערכה בכ-165 מיליון שקלים בשנה.
שני המהלכים התחברו לכך שמזגנים מתקדמים בטכנולוגיית אינוורטר, הנחשבים ליעילים וחסכוניים במיוחד, הפכו לזמינים ונגישים תקציבית גם עבור לקוחות פרטיים "מן היישוב" – בדרך להיות ממש מוצר צריכה בסיסי.
אצלנו בחברת תדיראן, לדוגמה, המשווקת ליין רחב היקף של מזגני אינוורטר, מדווחים שחלק ניכר מנתח המכירות קיבל תפנית חדה לשוק זה. החברה הגדילה בהתאם את מערך השירות ללקוחות המתעניינים באינוורטר מבחינת מענה, תמיכה, טכנאים וכו'.
שינוי התפוקה לפי הטמפרטורה בבית וסביבתו
בעוד שאפשר להעריך שבתוך שנים ספורות, לא מעט מהמזגנים הביתיים בישראל יהיו מזגני אינוורטר, רבים עדיין לא יודעים מה באמת ההבדלים ביניהם לבין מזגני On/Off רגילים/ישנים. המומחים של שלנו התגייסו כדי להסביר.
"טכנולוגיית האינוורטר הפכה לנגישה למגזר הפרטי בזכות השינויים שחלו במכס ובתקינה, וחשוב להבין איך היא עובדת ולמה היא כל כך פופולרית", אומר דני ישראל, מנהל פיתוח עסקי בתדיראן, "ברמת ההסבר הבסיסי מדובר במזגנים שמווסתים את פעילות המדחס לסירוגין, בניגוד למזגני On/Off שהמדחס שלהם עובד נונ-סטופ בתפוקה מלאה".
ההסבר הטכנולוגי המקוצר
המדחס שממוקם ביחידה החיצונית של המזגן הוא מהאלמנטים החשובים באפקט הקירור. מנגנון ההפעלה של מזגני On/Off מבוסס על כך שהמדחס עובד בעוצמה מלאה (On), עוצר לחלוטין כשהטמפ' מגיעה ליעד הרצוי (Off), מחדש את פעילותו לעוצמה מלאה כשהטמפ' מתחממת וחוזר חלילה.
מזגני אינוורטר, לעומת זאת, מאובזרים כבר עם מדחס שיודע לעבוד לא רק בפלוס ומינוס אלא גם בסקאלת ביניים עם וויסות, ללא תלות בשתי אופציות בלבד של דלוק או כבוי. מדובר מזגנים חסכוניים יותר שהם ברוב המקרים גם שקטים עם רמות רעש נמוכות ביחידה החיצונית (המעבה) וביחידה הפנימית (המאייד).
עד 50% חיסכון בחשמל ביחס למזגן רגיל
"תודות לפעילות החכמה של המדחס", מסביר ישראל, "מזגני אינוורטר הם בראש חסכוניים יותר בצריכת החשמל עד לרמה של 50%*. הם לא סובלים מבלאי מואץ כמו מזגני On/Off ולא גורמים לתנודתיות רבה בטמפ' בחלל".
*שיעור החיסכון תלוי באופי השימוש ובמקום התקנת המזגן
"בישראל שבה עומסי חום הם חלק בלתי נפרד מהנוף, התכונות האלה הן אפקט דרמטי שמורגש מהחודש הראשון של ההתקנה ואפילו מהיום הראשון. זאת כמובן לצד האפקטיביות של המיזוג המהיר והנעים. מזגני אינוורטר מתאימים את התפוקה לטמפ' בבית ובסביבתו כך שאם הבית קריר המדחס 'מוריד הילוך' ואם הטמפ' מטפסת אז תפוקת המדחס עולה בהתאמה".
למה חשוב ללכת על חברה מוכרת בקניית מזגן אינוורטר?
טכנולוגיית קצה דורשת רמה גבוהה של מיומנות ומומחיות בהרכבה של המזגן ובהתקנתו. בעוד שחברות רבות משווקות כיום מזגני אינוורטר, לא כולן מציעות את אותן רמות מבחינת שירות וניסיון. ישראל מדגיש שרצוי לרכוש מזגן אינוורטר רק מחברה בעלת וותק וקילומטרז' בשוק המזגנים.
"במוצר כמו מזגן אינוורטר, שירות הלקוחות הוא קריטי", אומר יגאל עמר, סמנכ"ל חטיבת השירות בתדיראן, "כדאי מאד לוודא שהחברה שאתם קונים ממנה מחזיקה מוקד שירות לקוחות גדול, זמין וידידותי".
"מזגנים בטכנולוגיית אינוורטר הם ההיי-טק של עולם המיזוג ואתם צריכים שתהיה מאחוריכם חברה שיש לה רקע עשיר בתחום ושמסוגלת לשלוח צוותים מקצועיים בעלי ציוד וידע לטפל במזגני המשוכללים והמתקדמים האלה".
דירוג אנרגטי, התאמה לגודל החלל ופיצ'רים טכנולוגיים
אבל איך בוחרים מזגן אינוורטר? נתחיל עם גודל החדר. בעוד שהתאמה לגודל החדר היא נכונה גם למזגני On/Off "רגילים", במזגני אינוורטר היא משמעותית עוד יותר. במידה שהמזגן נבחר לפי גודל החדר הוא יכול אפילו לספק יעילות מושלמת גם בתפוקות מדחס נמוכות (עד 20% במקרים מסוימים).
כהסבר כללי, בחדרי שינה של 12 מ"ר נהוג לבחור במזגנים עם 1 כוח סוס, ובחללים גדולים יותר, כמו סלון+מטבח על שטח של כ-40 מ"ר, כדאי ללכת לכיוון של כ-3.5 כוחות סוס.
לא מדובר כמובן בנוסחה אחידה. בין אם המזגן מיועד לבית פרטי, לדירה או לעסק, רצוי לקיים מבעוד מועד פגישת ייעוץ עם טכנאי מומחה מטעם המותג שבו אתם מתעניינים. הבחירה בעוצמת המזגן ובסוג המזגן תלויה בשורה ארוכה של פרמטרים נוספים כמו מיקום, גובה תקרות, קומה, כיווני אוויר, הצללות טבעיות, סוג החלונות, רמת הבידוד התרמי ועוד.
אלמנט חשוב נוסף שאסור להקל בו ראש הוא הדירוג אנרגטי שמסמל יעילות אנרגטית וחיסכון באנרגיה ובהוצאות חשמל. "בבחירת מזגן אינוורטר מומלץ לבחור במזגנים בעלי דירוג A++ או A+++ בכדי ללכת על הטוב ביותר", מציע ישראל.
עוד הוא מוסיף שמזגני אינוורטר הם מוצרים מתקדמים גם בזכות היותם עתירים בפיצ'רים ומודולים דיגיטליים כיאה לבני המאה ה-21. כך, למשל, רבים מהם מאפשרים שליטה מרחוק עם חיבור ישיר לאינטרנט וביצוע פעולות בטלפון החכם, בטאבלט או במחשב. כולל כיבוי והדלקה של המזגן.
במילים אחרות, פשוטות יותר, לא תתלבטו עוד אם כיביתם את המזגן כשאתם כבר בדרך לשדה התעופה ותוכלו אפילו להדליק את המיזוג בדרך הביתה בשביל להיכנס ישר לחלל ממוזג.
מזגן אינוורטר | מזגן ON OFF | |
---|---|---|
פעולת המדחס | בעל מהירות רציפה ומשתנה המותאמת לדרישת העומסבחלל הממוזג ולטמפרטורת הסביבה | בעל מהירות קבועה ותפוקה קבועה (או שעובד ב-100%תפוקה, או שלא עובד בכלל) |
צריכת חשמל | חסכוני מאוד בחשמל, יכול להגיע לחיסכון של עד 50%* בהשוואה למזגן on-off |
אופן הפעולה של מזגן זה מייצרת צריכה מוגברת של חשמל ומובילה לאיבוד אנרגיה |
טכנולוגיה בקרת אקלים | בעל יכולת לתאם בין רכיבי המזגן השונים, מזג האויר ודרישות המשתמש | לא קיימת |
דירוג אנרגטי | גבוה | נמוך |
תנודתיות בטמפרטורה | שמירה על טמפרטורה אחידה ומווסתת ללא תנודתיות קיצונית | תנודתיות רבה בטמפרטורה בכלל החדר |
אקוסטיקה | שקט בהשוואה למזגן on-off | פחות שקט |
לא רק המחיר
*שיעור החיסכון תלוי באופי השימוש ובמקום התקנת המזגן
הטיפים האלה הם רק חלק מהתמונה המלאה. מזגני אינוורטר זמינים במנעד מחירים וככל שהשוק מתפתח אז גם המלאי והמבחר צומחים ביחד עמו.
"בדומה לכל מוצר ובפרט במוצרים חשמליים וטכנולוגיים, חשוב לזכור שהזול הוא יקר", אומר ישראל, "מזגנים במחיר נמוך מדי עלולים להתברר כחתול בשק ולא לענות על המצופה מהם מבחינת יעילות המיזוג, עלויות החשמל או תדירות נמוכה של ביקורי טכנאי ותקלות".
"צריך לזכור שהמחיר האטרקטיבי הוא רק אחד מהשיקולים וככל שמדובר על מזגני אינוורטר מתקדמים, האיכות והאמינות חשובים לא פחות. מזגן הוא לא מוצר שקונים בכל יום ועדיף לעשות את החישוב לטווח הארוך".
מזגן מתקדם צריך צוות מקצועי של טכנאים מיומנים מאחוריו
ההבדלים הטכנולוגיים והיתרונות של מזגני אינוורטר באים לידי ביטוי גם בטכנאים שמתקינים אותם ומטפלים בהם.
"טכנאי המיזוג שעובדים עם מזגני אינוורטר הם יחידת העילית שלנו משום שהם נדרשים לרמה גבוהה מאד של הבנה טכנולוגית", אומר עמר, "מזגני אינוורטר מאופיינים במערכות טכנולוגיות מתקדמות שכוללות גם כרטיס פיקוד ביחידה החיצונית, המעבה, וגם כרטיס פיקוד ביחידה הפנימית, המאייד, שהיא למעשה המזגן שנמצא בפנים. זאת בנוסף לסנסורים וחיישנים שונים שמשלימים את פעילות המזגן ומדייקים אותה".
"כמו שיש רופא שיניים כללי ויש מומחה לשתלים דנטליים, כך גם יש טכנאי מזגנים שמתמחים ספציפית באינוורטר. טכנאי אינווטר עוברים הכשרות ייעודיות, השתלמויות שוטפות ומצוידים במכשור ספציפי שמאפשר להם ממש לחדור אל 'מוח הפיקוד' החכם של המזגן. הם מסוגלים לאתר במהירות תקלות בכרטיסי פיקוד, לבצע התאמות ולהביא לשיפור בתפוקה וביעילות".
"מנגד", הוא מדגיש, "טכנאים שאין להם את המקצועיות והציוד יתקשו לתת מענה ויגררו את הלקוח למסע מתיש, ולעתים יקר, של ניסוי וטעייה. בתדיראן אנחנו מבינים את זה ומשקיעים משאבים עצומים של זמן וכסף בהכשרת טכנאי אינוורטר".
עמר מוסיף שלאור הביקוש הרב שעולה מהשטח החברה משקיעה גם בהכשרת מתקיני מזגנים עצמאיים לטובת מתן שירות והתקנה למזגני אינוורטר.
"תדיראן היא לא עוד חברה. חשוב לנו להוביל את הבשורה", הוא אומר, "אנחנו יודעים שיש מתקינים עצמאיים מעולים וקיבלנו החלטה אסטרטגית להעביר לטובים שבהם הכשרות מקצועיות באינוורטר. כולל תמיכה לאחר מכן לטובת הלקוחות".
מתי הזמנתם טכנאי מבוט ווירטואלי?
הגישה האסטרטגית של תדיראן באה לידי ביטוי בשדרות נוספות בפעילותה. למשל, כחברה שערך החדשנות עבורה הוא ראשון במעלה, החליטו בתדיראן על פיתוח מעטפת דיגיטלית שכוללת את "בוט רן", נציג ווירטואלי הפועל באתר החברה 24/7.
"בוט רן מתדיראן מאפשר לנו לתת מענה ללקוחות מסביב לשעון", מסביר עמר, "החל מתשובות לשאלות בסיסיות ועד להזמנת טכנאי באופן עצמאי ללא מעורבות נציג אנושי. כמה שזה פשוט, ככה זה נוח".
"תדריאן היא מותג אמין, ותיק ומוכר, ומוצרי החברה מאופיינים באיכות גבוהה ביותר", אומרת נופר ממרוד, סמכנ"לית שיווק בתדיראן, "לזה יש להוסיף את ההון האנושי שלנו שכולל צוותי מו"פ ומערך שירות לקוחות אין-האוס. השילוב הזה, בין שירות איכותי למוצרים מצוינים, הוא ה-DNA של תדיראן כבר יותר מ-6 עשורים".
"השינויים במכס ובתקינה פתחו צוהר לעולם האינוורטר שלא היה מוכר לצרכן הישראלי הממוצע. חברה גדולה כמו תדיראן היא שחקן מפתח אפקטיבי. החל מהייעוץ והכוונה ועד להתקנה והשימוש ביום שאחרי".